КРУД / The Croods (29.03.2013г.)

КРУД / The Croods (29.03.2013г.)

Видяна: 2 746 пъти
0

croods_poster2

Премиера в България: 29 март 2013г
Националност: САЩ
Времетраене: 98 мин.
Формат: 3D
Сценаристи: Крис Сандърс, Кърк ДеМико
Режисьори: Крис Сандърс, Кърк ДеМико
Музика: Алън Силвестри
Озвучен на български език от: Васил Бинев (Груг), Царина Юхновска (Ийп), Светломир Радев (Гай), Йорданка Илова (Уга), Константин Каракостов (Тънк), Анелия Шишкова (Баба) 

КРУД е 3D приключенска комедия, която проследява пътешествието на живота на първото в света съвременно семейство.

Когато пещерата, която винаги е била техен дом е унищожена и целият им познат досега свят е сринат, семейство Круд са принудени да потеглят на първото си пътуване към непознатото. Разтърсвани от сеизмична дейност и сблъсъци между поколенията, Круд са на път откриват невероятен нов свят, изпълнен с фантастични създания, както и бъдеще, което е извън пределите на тяхната фантазия.

Круд скоро осъзнават, че ако не еволюират… ще се превърнат в история.

croodsКРУД е 3D приключенска комедия, която проследява пътешествието на живота на едно праисторическо семейство. Когато пещерата, която винаги е била техен дом е унищожена и целият им познат досега свят е сринат, семейство Круд са принудени да потеглят на първото си пътуване към непознатото. Разтърсвани от сеизмична дейност и сблъсъци между поколенията, Круд са на път откриват невероятен нов свят, изпълнен с фантастични създания, както и бъдеще, което е извън пределите на тяхната фантазия. Круд скоро осъзнават, че ако не еволюират… ще се превърнат в история.

Макар да живеят преди няколко милиона години, Круд имат много общи черти със настоящето. Като повечето бащи, семейният патриарх Груг (озвучен в оригинала от Никълъс Кейдж) пламенно защитава жена си и трите си деца. Неговата хЙипер-бдителност предпазва пещерното му семейство – то е в безопасност, на сигурно място и …. е супер скучно и отегчено. Силната и предана по-добра половинка на Груг, Уга (Катрин Кийнър), приема без проблеми мотото на съпруга си „Страхът е добро; промяната – лошо“. Синът им Тънк (Кларк Дюк) също е доволен от статукво. Останалите членове на семейството са енергичната бабка Гран (Клорис Лийхман), която никога не се уморява да ядосва Кръг и твърдоглавото и хапливо пеленаче Санди.

Но във всяко семейство има един бунтарски настроен тийнейджър (съществува ли някакъв друг вид?), който да се ​​изправи срещу родителския авторитет. За Груг единственото нещо от значение е оцеляването, но Йип (Ема Стоун) иска наистина да живеят, и любопитството й към света извън стените на пещерата им се сблъсква с примитивните правила на баща й. Вечно непокорната аутсайдерка Йип дори спи настрани от останалата част от семейство Круд, които се скупчват един върху друг за семейна дрямка.

Когато силен катаклизъм принуждава Круд да се втурнат в непознатото и да преосмислят начина си на живот, по пътя си срещат Гай (Райън Рейнолдс). Неговите ослепителни нови открития – като огъня … и обувките – разтърсват цялото семейство по неочакван начин. По-голяма част от семейството (особено Йип) са положително настроени към представата на Гай за ново място, наречено „утре“, и единствено Груг вижда в негово лице най-голямото бедствие: чаровно момче, от когото трябва да бъде „защитена“ Йип. Круд скоро осъзнават, че ако не еволюират… ще се превърнат в история.

DreamWorks Animation SKG се представя КРУД,  Режисьори на филма са Крис Сандърс и Кърк ДеМико, продуценти са Кристин Белсън и Джейн Хартуел. Сценарият е дело на Кърк ДеМико и Крис Сандърс, по сюжет на Джон Клийз, Кърк ДеМико и Крис Сандърс. Музиката е на Алън Силвестри. Филма е озвучен на български с гласовете на на Васил Бинер- Груг, Царина Юхновска- Ийп, Светломир Радев- Гай, Йорданка Илова- Уга, Канстантин Каракостов- Тънк, Анелия Шишкова-баба

ПЪРВОТО СЕМЕЙСТВО СЕМЕЙСТВООТ ПЪРВЕНЦИ

С всяко пътуване се появява някое откритие – а дългото и мъчително пътуване на семейство Круд им дава много „първи,“ включително: пътуването извън пещерата, огъня и обувките, първият домашен любимец, първият мобилен телефон (ОК де, това е раковина, но все пак) … плюс: първата шега, първият чифт слънчеви очила, и дори първата криза на средната възраст.

Но КРУД е най-вече филм за семейството. „Физическата комедия присъстваше в развитието на филма, – казва сценаристът и режисьор Крис Сандърс. – Но скоро осъзнахме, че след като се лишиш от всички неща от модерния живот – работа, коли, отговорности – достигаш до наистина значимите неща – семейството и приятелите.“

Темите за семейните връзки, както и за конфликтите и открития, резонират с всеки, свързан с КРУД – от създателите на филма до актьорите и самото  студиото. „Тази лента е първият пълнометражен филм на DreamWorks Animation за човешко семейство – посочва Сандърс. – И по време на продукцията предизвика многобройни прекрасни спомени за фамилиите на актьорите и екЙипа от рода на „едно време брат ми направи така“ или „баща ми много прилича на Груг“ – такива неща.“

Сценаристът и режисьор Кърк ДеМико добавя: „Всеки може да открие нещо общо с филма и да се свърже с един или повече от героите. Да каже „О, познавам такива хора, макар че тези не са точно като моето семейство.“ Но ние всички знаем, че това е истинаta.“, – признава с усмивка.

Продуцентът Кристин Белсън разгръща идеята за Круд, които макар да са живели преди много, много години, не са по-различни от днешните семейства. „Семейството е нещо универсално. Колкото и да се променят технологиите и другите неща, това, което е било вярно за семействата преди стотици и хиляди години – преди един милион години – е вярно и днес и ще бъде и в бъдеще. Борбите, триумфите и динамиката са същите.“

Друга ключова тема в КРУД е промяната и произтичащият от нея хумор за опитите да направиш нещо за първи път. „Това е другото, с което всички ние можем да се свържем, – казва продуцентът Джейн Хартуел. – На всяка възраст, във всяка епоха, промяната е много, много трудна, но това е нещо, което трябва да приемем, за да израснем и продължим нататък. Груг олицетворява този страх. Той се ужасява от идеята, че семейството му ще се промени по начин извън неговия контрол и това може да повлияе на способността му да ги предпази от беда.“

Промяната, както всичко останало, не идва лесно за Груг, чиято упоритост може да се сравнява единствено с любовта му към близките му. Груг притежава героичната си работна етика – за него няма уикенди, празници или болест, той е на смяна – 24/7, 365 дни в годината.

Освен любимото си кредо – „Страхът е добро; промяната – лошо“, той живее съгласно още няколко Груг-изми като: „Всичко забавно е лошо“ и „Никога не бъди безстрашен“.

За да се запази семейството си наистина в безопасност, Груг трябва да научи разликата между оцеляване и живеене. „Груг иска да предпази семейството си, което не е изненада, – добавя Сандърс. – Но като всички татковци, и той трябва да се научи да се справи с голямото предизвикателство да разберете как да запази контрола на все по-приключенски настроения му клан“.

Носителят на Оскар ® Никълъс Кейдж споделя, че е съпричастен към екранното си алтер его, защото е „невъзможно да бъдеш баща и да избегнеш мислите за първият провал в живота на детето ти, или да се примириш с новаторския  им начин на мислене.“

„Като родители понякога ние отиваме твърде далеч, това се случва и с Груг, – продължава Кейдж. – Но той преживява промяна, каквато всеки от нас трябва да направи в определен момент от живота си.“

Един от катализаторите за тази промяна е Гай, който предизвиква у Груг две много силни чувства:  на предпазливост (заради бързо разрастващата  се романтична връзка с Йип) и ревност (от интелекта му).

Кейдж твърди: „Груг се чуди „Как бих могъл да се конкурирам с ума и новите идеи на Гай?“ Груг е голям и тромав, докато Гай е атлетичен, умен и чаровен – и е хвърлил око на Йип, което разбира се кара Груг да се чувства неудобно. Но до края на пътуването, Груг ще приеме нов начин на живот. Той започва да се възхищава и дори да подражава на Гай.“

Преди съдбоносната среща на Гай с Круд, Груг трябва да се справи с Йип, която се опитва да измъкне с крясъци и ритници семейството извън пещерата на дневна светлина. Постоянно заядливото й усещане, че там навън ги очакват приключения и открития е потвърдено, когато се впускат в тяхното пътуване.

Йип е тийн персонаж, какъвто не не сме виждали досега в анимационен филм, но в същото време е реалистичен образ във всяко едно отношение. Тя е едра, мускулеста фигура, която говори за нейния характер – силна, любопитна и упорита.

„Йип притежава много от качествата на днешните тийнейджърки, например крайната досада, която изпитва от семейството си, – отбелязва Ема Стоун. – Тя копнее да разпери крила и да опознае света извън дома си, затова и е много трудно да спазва правила на Груг. Начинът, по който той всяка вечер търкулва гигантската скала, за да затвори входа на пещерата, предпазвайки семейството от всичко, което е навън, я блокира физически и емоционално. Когато за първи път срещаме Йип, тя никога дотогава не е виждала светлината на звездите!“

Всичко това се променя, когато неочакван катаклизъм дава началото на едно незабравимо пътуване за Круд. По време на това епично пътешествие Йип прави много открития, и на първо място – влюбването. Най-накрая тя има шанс да се намери някой с когото си подхождат.

„Тя харесва свободния дух на Гай, защото у нея също се спотайва това чувство,“ – казва Стоун.  Той също се възхищава на духа й, макар че при първия им сблъсък Йип е малко безцеремонна – младата дама просто си го мята на рамо. „Да, тя буквално си взима! – възкликва Стоун. – Така че е разбираемо защо от начало Гай е ужасен от Йип, тя е толкова агресивна и яка.“

Но между тях определено има химия и буквално летят искри, докато Гай разкрива на Йип и нейния клан чудесата на огъня и „идеите“. Но чувството й на страхопочитание и преклонение не свършва с това важно откритие, защото скоро след това следва съдбоносен момент: тя изпитва за първи път безкрайното изкушение и очарование от… обувките. „Когато за първи път слага обувки, Йип смята, че стъпалата са й изчезнали.“ казва Стоун през смях.

Новаторските  идеи на Гай в крайна сметка предлагат на Круд нови възможности и разкриват цял един нов свят – място, за което той казва, че „има повече слънца в небето, отколкото можеш да преброиш и където нещата са по-добри.“

Въпреки невероятното си ноу-хау, Гай също има лични предизвикателства, които трябва да превъзмогне. „Той живее сам от дълго време, – разказва Райън Рейнолдс, за когото КРУД е неговия анимационен дебют в киното. – Няма си семейство, затова животът му е изпълнен с възможности. Гай се натъква на нови неща всеки ден, защото е в непрекъснато движение и е принуден да се развива, понеже няма на кого друг  да разчита.“

„Гай също така използва въображението си, – продължава Рейнолдс. – За него няма граници, той постоянно мисли.“ Но дори и с ненадминатия си ум, той се нуждае от общуването с Круд, за да се почувства част от семейство.

Преди съдбоносната среща с Йип, най-близкото нещо, което Гай има за семейство е неговият единствен спътник и приятел – ленивецът на име Колан. Както подсказва името му, Колан държи да не падат панталоните Гай. „Така че той е едновременно функционален и модерен, – казва Рейнолдс. – Колан е първият домашен любимец, което означава, че „той е животно, което не се яде“. Круд са стъписани от думите на Гай, защото те познават досега само две групи животни – които ги ядеш и от които бягаш, да не те изядат“.

Докато Круд изживяват наситените със събития промени, които предизвикват новите идеи на Гай, жената на Груг – Уга, се бори да задържи групата сплотена. „В семейство, което понякога действа малко откачено, като че ли на нея най-малко й хлопа дъската, в сравнение с останалите, – казва Катрин Кийнър. – Уга е чудесна, обичлива и грижовна майка, и в същото време е физически набита и солидна като Груг“.

През целия си дългогодишен съвместен живот, отдаден на грижи за семейството, Уга е отстъпвала управлението на съпруга си. Но промяната в адресната им регистрация води до големи промени и в техните взаимоотношения. „На финала тя е единствената, която казва откровено на Груг, че той трябва да си промени мисленето“, – казва Сандърс.

„Техният брак и семейният живот не е се различава много от съвременните, – добавя Кийнър. – Ние можем да разберем семейство Круд, особено когато откриват универсалната истина, че е трудно да се промениш и да позволиш някои неща да си отидат. С приближаване към новия свят, те са зашеметени и буквално трябва да скочат от някоя скала, за да го достигнат. Съвременното ни ежедневие е много подобно на тяхното, защото на всички  ни се налага да поемаме рискове.“

Майката на Уга – Гран, също е поема своите рискове, особено по отношение на зет си, когото с наслада измъчва. Това, че Гран е древна (според някои е на възраст от 45 години) не намалява нейната избухливост или инстинктите й за оцеляване. Еднозъбата бабка остава активен член на човешката раса, която до тук се състои от пет-шест души.

„Гран не е някаква изолирана старата дама, – казва Клорис Лийчман. – Тя изпитва същия ентусиазъм от случващото се, колкото всеки друг от семейството.“

„Гран е толкова стара, че е живяла през ледниковата епоха, най-вече поглъщайки бившите си съпрузи един по един, – шегува се ДеМико за миналото на героинята. – Тя не казва нищо хубаво за никого (особено за Груг), но накрая изненадва всички с мъдростта си.“

Друг член на семейството е подрастващия Тънк, който е 6 фута и 3 инча висок, тежи 280 паунда … и е на девет години. „Той е големичко дете, – казва Кларк Дюк, – което иска да бъде велик ловец като баща си, но не може да уцели и мамут.“

„Тънк винаги се опитва да впечатли Груг и иска да бъде точно копие на баща си, – казва ДеМико. – Той притежава безкрайна енергия и ентусиазъм, но вероятно е и най-уязвимата фигура в семейството.“

Още по-експлозивна е най-малкият член на семейството – Санди, която е като дива котка-бебе. В един опасен свят на същества, които се опитват да те вземат на една хапка, Санди не се страхува да се озъби. „Тя е див звяр в кожата на дете, но е послушна дъщеря, – казва Сандърс. – Груг вероятно желае Йип повече да прилича на Санди“.

Художниците на филма, дизайнери и аниматори играят решаваща роля за вдъхването на живот на тези образи, но ДеМико, Сандърс и продуцентите Кристин Белсън и Джейн Хартуел отчитат значението на актьорите, които освен прекрасните изпълнения, са дали и голям принос за оформянето на героите.

„Всеки един член на актьорския състав има огромен дял за купона, – казва ДеМико. – След края на всяка от звукозаписните сесии се чуваше реплика: „Получи се невероятно, това трябва да влезе във филма“.

„Имаше моменти, когато бях изненадан колко далеч може да стигне Никълъс Кейдж в превъплъщението си.“ – прЙипомня Белсън.

„На места Райън Рейнолдс реагира светкавично и много точно, сътворявайки едни от най-страхотните импровизации. Той придаде на Гай неповторима смесица от отчужденост и френетичен чар“, – добавя Сандърс. ДеМико отбелязва, че не е очаквал такава изразителност и широк обхват от изпълнението на Ема Стоун.

Кейдж потвърждава, че звукозаписните сесии често са поемали в неочаквана посока, изигравайки положителна роля за актьорите и за самата история. „Кърк и Крис бяха готови да ни позволят да експериментираме, без да знаят какъв ще бъде крайният резултат. Този начин на работа и свобода на импровизациите според мен изигра благодатна роля за диалога и за филма като цяло.“

Изпълненията на актьорите допълват представата на създателите на филма за героите. „Искахме Круд да бъдат по-бързи и по-силни от всички образи, които сме виждали досега във филмите за праисторически времена, – казва ДеМико. – Искахме да направим персонажите като част от този изпълнен с предизвикателства свят, а не като добавени фигури на снимачна площадка. И се получи – Круд имат съзнанието на първобитни пещерни хора, но физически са доста напреднали.“

В една от първите сцени на филма с лова се подчертава гъвкавостта, силата и скоростта на Круд. „Това е чисто физическа сцена, която показва на публиката колко е трудно да живееш в праисторическото време. – казва Сандърс. – А като качество и интензитет напомня донякъде на кадри от Looney Tunes“.

Вдъхновяваща за екшън сцената и контролирания хаос е музиката на  номинирания за Оскар® филмов композитор Алън Силвестри, изпълнена от маршовия оркестър на Университета в Южна Калифорния. Техният отличителен звук придава изключителен заряд на сцената. „С Алън разговаряхме за настроението, което търсим, -разказва ДеМико. – За нас беше „игра за време, наречена На лов“. Музиката и действието показват, че ловът е като игра за Круд, противниковият отбор е плячката, която от своя страна също се надява на основно ястие, толкова, колкото и Груг и компания.“

Работа със Силвестри върху финалната песен, „Shine Your Way“ [изпълнена от Адам Йънг и Юна] разкрива непознати хоризонти пред очите на режисьорите: „Писахме сценария на КРУД в продължение на осем години, имаше много висоти и спадове, разбира се, но има един специален момент, който аз никога няма да забравя, -прЙипомня си ДеМико. – Бяхме говорили от доста време за песента по време на финалните надписи, но поради редица причини все не стигахме до нея. Предложих на Крис да се опитаме да я напишем с помощта на Алън Силвестри. Затова с Крис отидохме у дома на Алън и започнахме да работим върху песента с него и неговия сътрудник Глен Балард. Това бе изключително вълнуващ процес, в който за мен е невероятна чест да участвам. Писането на песен е съвсем различно от писането на сценарий. И да чуя такива талантливи певци като Адам и Юна да изпълнят нашата песен е един най-големите награди за мен.“

ВСИЧКО (ПРАИСТОРИЧЕСКО) Е НОВО

Докато в центъра на филма са героите, семейните отношения и екшъна, творческият екЙип създава около Круд пейзаж, който колкото чуден и екзотичен да е на пръв поглед, в него винаги има нещо познато. Вдъхновени от екскурзии до Националния парк Сион в Юта, художниците и дизайнерите претворяват заобикаляща среда, която много напомня на нашата планета, но в същото време има изненадващ елемент.

„Филмът КРУД е лесен за визуално възприемане, защото действието се развива в един не много по-различен свят от днешния, – казва Райън Рейнолдс. – Но в същото време филмът ни повежда на пътешествие, което е изпълнено с изключителна енергия и често спираща дъха визия. Героите непрестанно откриват все по-нови и нови неща“.

Вселената на Круд включва менажерия от същества, които се явяват допълнително предизвикателство за семейството по време на тяхното дълго и изпълнено с препятствия пътуване. По пътя към тази нова земя за тях всико е ново и непознато, включително странните зверове, които се явяват понякога страшни, а понякога и комични опасности:

• Мечия бухал, смесица от мечка и бухал, спи през деня и през нощта кръстосва каньона за плячка – тероризирайки Груг и семейство му през цялото им пътуване.

• Папаготигъра е внушителна създание с тяло на малък тигър, несъразмерно голяма глава и окраска на папагал ара.

• Юмручни маймуни – както предполага името им, юмручните маймуни са доста непредвидими. Те са забавни и чаровни, но когато се почувстват застрашени, се превръщат в една голяма машина за крушета.

• Крокопале – неочакваната смесица между кученце и крокодил, мята заплашителни погледи и има остри като бръснач зъби, които прикрива с приятелски маниери. Тънк си го взима за домашен любимец и го кръщава Дъглас. (така се казва агента на Кларк Дюк).

• Пиранагал – кръстоска между цял папагал и пирани с невероятен набор от зъби. Свирепи хищници, които поглъщат за отрицателно време всяко създание, изпречило се на пътя им.

• Гущойот – наполовина койот, наполовина гущер.Тези лесно плашливи създания обичат да се препичат на слънце пред пещерата на Круд.

• Мишослон – малкото слонче, с уши и опашка на мишка, е едно от първите същества, които Круд срещат по време на пътуването си. То изглежда безобидно, но просто изчакайте, докато изреве през огромния си тромпет.

• Овему – интригуващ хибрид между овен и ему, който притежава силата и бързината на ръгбист.

„Идеята, която стои зад тези същества е, че Круд живеят в период, който наричаме „проба – грешка“ на майката природа. С други думи ерата, когато се експериментира с различни форми на живот, – казва Белсън. – Някои от тях ще се превърнат в познатите днешни същества, други не. И вероятно това е за добро!“

„Признавам, че прекрачихме някои основни правила на природата като създадохме някои от тези зверове, – добавя Хартуел. – Трябваше да си представим, че когато се натъкнеш на дадено същество, без значение колко абсурдна е идеята, то трябваше да изглежда сякаш наистина е възможно да съществува в света на Круд.“

ДеМико и Сандърс ни потопяват в това приключение, заедно със семейство  Круд. „Искахме да заснемем филма през погледа на Круд, да покажем какво изпитват. – обяснява Сандърс.  – Те виждат всичко за първи път, и ние искахме да споделят своите открития с публиката.“

ЕВОЛЮЦИЯ

Всяко семейство си има родословие, както и всеки филм си има проект. На КРУД „родословно дърво“ може да се проследи от 2005 г., когато ДеМико написва оригиналната история заедно с легендарния актьор, писател и икона на „Монти Пайтън“ Джон Клийз. Двамата споделят написаното със Сандърс, който се присъединява към проекта няколко години по-късно. С течение на годините, КРУД се трансформира от разказ за двама приятели, Груг и Гай, в приказка с множество главни герои на семейна тематика.

„Проектът първоначално бе замислен като комедия за пещерен човек и негов приятел с много нови идеи, които разтърсват из основи света му, – обяснява Белсън. – После Кърк ДеМико се вдъхнови да преправи историята за цяло семейство. Започнахме да добавяме другите герои: тъща, свръхпокровителствения баща, бунтовнически настроената дъщеря тийнейджърка. И проектът наистина ги обедини по нов начин.“

По време на осемгодишния период на разработването, продукцията и пост-продукция, домът на КРУД е DreamWorks Animation. Никълъс Кейдж обобщава: „Това е едно красиво и незабравимо пътешествие за публиката, изпълнено с много въображение, истинска емоция и смях.“

Скоро
SHARE